به وب سایت خدمات فنی ایران سرما خوش آمدید.

بلوور اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوور اسپلیت

بلوور ، بلوئر یا بلاور به معنای دمنده هستند. بنابراین وظیفه ی اصلی بلوور داکت اسپلیت دمیدن هوا می باشد. این قطعه از جمله قطعات اصلی یونیت داخلی دستگاه است.

بلوور داکت اسپلیت یک پروانه ی استوانه ای شکل مانند پروانه های کولر آبی در سایز کوچک می باشد.چرخش این پروانه منجر به تولید باد می گردد. عامل گردش بلوور داکت اسپلیت موتور فن می باشد که در یک مقاله ی مجزا به آن پرداخته شده است. همچنین اینکه بلوور ها هوا را از کجا بمکند و در کجا بدمند وابسته به یک قطعه ی دیگر به نام حلزونی یا هوزینگ بلوور می باشد که در این باره نیز یک مقاله ی مجزا نگاشته شده است. بنابراین به طور کلی استایل بلوور در سیستم باید به نحوی باشد که با سرعت و جهت مشخصی چرخش انجام دهد تا حجم مشخصی از باد جریان داشته باشد. با این اوصاف هر مدل از دستگاه داکت اسپلیت نیازمند یک بلوور مخصوص به خود می باشد.

انتخاب بلوور مناسب

انتخاب بلوور مناسب جهت استفاده در یک دستگاه داکت اسپلیت به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. از جمله این پارامتر ها عبارتند از :

ظرفیت برودتی و حرارتی دستگاه
ظرفیت موتور فن دستگاه
میزان حجم باد مورد نیاز
محل قرار گیری بلوور در پشت و یا جلوی اواپراتور
محل قرار گیری کویل آب گرم و برخی موارد فنی دیگر.
این پارامتر ها عامل تغییر در ویژگی های بلوور می باشند. ویژگی های عمومی یک بلوور عبارتند از :

تعداد بلوور
قطر استوانه
ارتفاع استوانه
جنس و ضخامت بلوور
زاویه و تراکم بین پره ها و …

اهمیت بلوور داکت اسپلیت

حتما هنگام خرید دستگاه داکت اسپلیت در مورد بلوور استفاده شده در آن تحقیق کنید. علاوه بر تاثیر گذاری در میزان برودت و حرارت و پرتاب باد این قطعه نقش مهمی در صدای هواساز داخل واحد شما دارد. اگر بهترین کیفیت سرمایش و گرمایش را داشته باشید اما صدای مزاحم دستگاه آسایش شما را سلب کند قطعا کل سیستم زیر سوال می رود. اما شما چگونه قادر به تشخیص این موضوع هستید. قطعا به لحاظ فنی توانایی بررسی ابعاد بلوور را ندارید و بهتر است در این مورد وارد نشوید. تنها نکته ای که شما می توانید به آن توجه کنید جنس بلوور یونیت داخلی داکت اسپلیت مورد نظرتان است.

انواع بلوور داکت اسپلیت

بلوور فلزی

این مدل از بلوور ها معمولا از جنس گالوانیزه و بعضا آلومینیوم می باشند. بلوور های فلزی نسل اولیه و حالت استاندارد مورد استفاده در دستگاه های اصیل داکت اسپلیت می باشند. اغلب برند های آمریکایی داکت اسپلیت از این جنس بلوور استفاده می کنند. عمر بالای این بلوور ها در کنار پرتاب باد زیاد آن به نوعی منجر ب استفاده از آن در بسیاری از برند های تخصصی داکت اسپلیت شده است.

به دلیل اینکه اغلب جانمایی دستگاه های داخلی داکت اسپلیت در کشور های خارجی به ویژه آمریکا اندکی متفاوت از ایران می باشد اهمیت صدای تولید شده برای آنها کمتر است. جنس متریال ساختمانی ، عایقکاری مناسب و جانمایی در مکان های خاص مانند زیر شیروانی منجر به این امر شده است. اما به دلیل روش اجرای داکت اسپلیت در ایران گزارش هایی از مشتریان این مدل از دستگاه ها مبنی بر مزاحمت صدای آن ها می رسد که جای تامل بیشتری در این قست باقی می گذارد. البته بدیهیست از بلوور های با جنس گالوانیزه بی کیفیت به طور کلی عبور کرده و استفاده از آن را مردود می دانیم چرا که تولید صدای مزاحم وحشتناک یونیت داخلی به طور خودکار باید این مدل دستگاه ها را از لیست انتخاب خارج کند.

بلوور پلاستیکی

این مدل از بلوور ها که اغلب در برند های چینی استفاده می شوند معمولا بعد از چند سال به دلیل تغییرات دمای هواساز در فصول مختلف فرم خود را از دست داده و از حالت بالانس خارج می شوند که منجر به سر و صدای مزاحم و از کار افتادن سیستم تولید باد می گردد. البته صدای فوق العاده کم این بلوور ها در سال های ابتدایی استفاده رضایت مشتری را به همراه دارد. همچنین بهتر است از این بلوور ها در ظرفیت های پایین برای مکان هایی که کنال کشی کمتری دارند استفاده شود چرا که معمولا در دستگاه های لواستاتیک استفاده می شود.

بلوور ABS

شرکت های تولید کننده داکت اسپلیت برای حل مشکل دفرمینگ ( از دست دادن شکل ) بلوور های پلاستیکی اقدام به تولید بلوور هایی از جنس ترپلیمر یا همان ABS نمودند که پیش از این در تولید قطعات خودرو و لوله و اتصالات استفاده می شده است. هرچند استحکام این نوع بلوور اندکی بیشتر می باشد اما به هیچ عنوان آنچنان که باید در شرایط دشوار عملکرد مناسبی از خود نشان نداده و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای پوشش نقاط ضعف بلوور های پلاستیکی دارد.

بلوور پلی آمید

ابریشم یک پلی آمید طبیعی می باشد. بشر با دستیابی به تکنولوژی های روز توانسته این محصول طبیعی را به صورت مصنوعی تولید نماید. به دلیل الهام گرفتن از طبیعت در این نوع محصول با ویژگی های مثبتی مواجه هستیم. با دوام ترین نوع بلوور بعد از بلوور های فلزی با کیفیت این مدل بلوور می باشد که به دلیل جنس رویه آن حتی از بلوور های پلاستیکی نیز کم صدا تر می باشد. به نوعی این نوع بلوور مقاومت بسایر بیشتری نسبت به بلوور های ABS و پلاستیک نسبت به دفرمینگ داشته و در عین حال از صدای کمتری نیز برخوردار است. یکی از نقاط ضعف این مدل بلوور محدودیت در انواع آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید